A gyermekek mi alapján sorolják csoportokba az embereket és a kutyákat?

2021.03.24.
A gyermekek mi alapján sorolják csoportokba az embereket és a kutyákat?

Gratulálunk kollégánknak, Oláh Katának, akinek nemrég jelent meg új, egy másik kutatócsoportban dolgozó kutatókkal közösen írt folyóirat cikke!

A kutatásban azt vizsgálták, hogy mennyiben különbözik az, ahogy embertársainkat kategorizáljuk más kategorizációs folyamatoktól. Mivel az emberi társadalmakra jellemző, hogy sokféle, gyakran változó szövetséget kötünk egymással, a kutatók feltételezése az volt, hogy míg például állatokat hajlamosak vagyunk a biológiailag meghatározott, stabil jellemzőik alapján csoportokba sorolni, az emberek esetében a kategorizáció során hangsúlyosabbak azok a jelzések, amelyek időben változhatnak és szimbolikus jelentőséggel bírnak, mint például a ruházat. Az eredmények alátámasztották ezt a feltételezést, mind tipikusan fejlődő, mind pedig autizmussal élő gyermekek esetén.

A kísérletek során a résztvevők új ember-, illetve kutyacsoportokról tanultak. A tagok átmeneti (például póló- vagy hámszín) vagy állandó (haj- vagy bőrszín, szőrszín) tulajdonságok mentén különböztek. Később, az egyes élőlényeket ábrázoló kártyák alapján el kellett dönteniük, hogy az adott élőlényt melyik csoportba sorolják. Az eredmények azt mutatják, hogy mindkét gyermekcsoport másként kategorizált a két helyzetben: a kutyákat inkább az állandó tulajdonságok (szőr színe) mentén csoportosították, míg az emberek esetén inkább az átmenetire (póló színe) támaszkodtak. Ezen tények alátámasztották, hogy már az óvodáskorú gyermekek is képesek rugalmasan, helyzettől függően kategorizálni a környezetkünkben élő embereket.

Az eredeti cikk itt olvasható: https://rdcu.be/cheyO