Hogyan értik meg a gyerekek a digitális világot?

Hogyan értik meg a gyerekek a digitális világot?

 

A csecsemők és kisgyermekek hétköznapi interakcióiban egyre jelentősebb szerepet kapnak különböző digitális eszközök. Gyakori, hogy nem csak élőben, hanem videó-chat alkalmazásokon keresztül is “találkoznak” rokonaikkal, ismerőseikkel. Keveset tudunk azonban arról, miként értelmezik az eszközökön látottakat: vajon úgy gondolják, ezek ténylegesen megtörténnek s így hatással vannak a valóságra, vagy a fizikai valóságtól elkülönült helyzetként kezelik a digitális eseményeket?


 

Virtuális információ? Az online tér megértése gyermekeknél

Ebben a kutatásban azt vizsgáljuk, vajon a gyerekek másként vélekednek-e az előre felvett videók, illetve az élő, ugyanakkor videó-chat-en keresztül megtapasztalt eseményekről. A vizsgálatban 18 hónapos babák látnak egyszerű eseményeket, amelyek során egy felnőtt két doboz valamelyikébe elrejt egy-egy tárgyat (például egy csillagot vagy egy vonatot). Ezt a gyerekek vagy élőben látják, vagy előre elkészített videókon, vagy video-chat-en keresztül. Egy-egy eseményt követően a gyermekek megkapják a videón látott dobozokat, s rögzítjük, hogy melyikben keresik az imént elrejtett tárgyakat. Ezen keresztül feltárható, vajon mit gondolnak a látott események megbízhatóságáról. Például, amennyiben úgy gondolják, a videón látottak a valósággal kapcsolatban is információt szolgáltatnak, valószínűbb, hogy abban a dobozban keresnek majd először, amelybe a tárgyat rejtették. Kutatásunk jelenleg is folyamatban van a 4 éves korosztályban. (2022 ősz)

 

Virtuális tudás? Az online tér és a tudatelméleti képesség kapcsolata

Hogyan befolyásolja mások személyes vagy virtuális jelenléte azt, ahogy a gyermekek tudatelméleti folyamatait? A társadalomban való hatékony eligazodásunkat nagyban segíti az, hogy képesek vagyunk másoknak vágyakat, elképzeléseket, tudást tulajdonítani – ezt a képességet tudatelméletnek hívjuk. Az elmúlt évtizedekben a technológia fejlődésével a virtuális térben való kommunikáció a mindennapjaink részévé vált, amelyhez a pandémia okozta korlátozások még inkább hozzájárultak. Mind a munka, iskola és a magánélet területén egyre nagyobb teret hódít az online kapcsolattartás, amely a gyermekek életét is nagyban befolyásolhatja. Így a tudatelméleti vizsgálatok esetén is fontos kérdéssé vált a virtuális tér hatása. Jelen kutatásunkban azt vizsgáljuk, hogy összehasonlítva a személyes jelenléttel, mennyiben befolyásolja a virtuális tér a gyermekek tudatelméleti képességét egy interakciós helyzetben. A vizsgálat során, egy tárgy helyének megváltoztatásán keresztül, arra keressük a választ, hogy mennyire képesek a gyermekek megérteni mások mentális reprezentációját attól függően, hogy az egyezik vagy különbözik az övéktől. A gyermekek egyik csoportja esetén a második vizsgálatvezető online, míg egy másik csoport esetén személyesen van jelen. Kutatásunk jelenleg a 4 éves korosztályban zajlik. (2022 ősz)

 

 

A virtuális jelenlét hatása a közös emlékezésre

A gyermekkori emlékezet fejlődésének egyik fontos formálója az események résztvevőinek társaságában történő közös felidézés. Napjainkban egyre gyakoribb, hogy a gyermekek nem csupán élőben, hanem virtuális formában is “találkoznak” másokkal, és így osztozak velük közös élményeken. Azonban arról még mindig keveset tudunk, hogy ezek az eltérő térben történő interakciók milyen hatással vannak a közösen átélt események előhívására.

Négy éves óvodásoknak szóló kutatásunkban azt vizsgáljuk, vajon a gyermekek milyen részletesen emlékeznek  vissza az egy héttel korábban átélt eseménysorra (egy kirakóra és egy új, izgalmas játék részleteire), és ezt hogyan befolyásolja az, hogy a személy, akivel közösen beszélgetnek az eseményről, milyen módon volt jelen az első alkalmon: A helyzetek egy részében beszélgetőpartnerük fizikailag jelen volt a szobában, míg más esetekben egy lapotopon keresztül kapcsolódott csak be az eseménybe. Exploratív kutatásunkban célunk megvizsgálni, hogy a gyerekek vajon ugyanannyira részletesen vagy esetleg kevésbé gazdagon emlékeznek e vissza az eseménye (például a tárgyak színe, az események sorrendje, a kirakó részletei), ha partnerük csak virtuálisan volt jelen. (2022 tél)