Szelektív tanulás a saját kulturális csoport tagjaitól

Oláh Kata | 2017.07.30.
Szelektív tanulás a saját kulturális csoport tagjaitól
Arra voltunk kíváncsiak, hogy a gyerekek jobban megbíznak-e abban az információban, amit egy olyan személytől kapnak, akit a saját kulturális csoportjuk tagjának észlelnek. Ez a szelekció a lehetséges tanítók között azért fontos, mert a szocializáció során rengeteg olyan információt kell elsajátítanunk, ami specifikus egy csoportra, tehát érvényét veszti vagy veszítheti, ha kilépünk az adott társas közegből (pl. hogy melyik oldalán vezetünk az útnak). Ezért akkor biztosíthatjuk, hogy a saját kultúránkban fontos tudást szerzünk meg, ha az információ átadója járatos ezekben. Vizsgálatunk hároméves gyerekeknek videókat vetítettünk le két személyről: egyikük viselkedése megfelelt a kulturális normáknak (villával étkezés), míg a másikukról az derült ki, hogy nem tartja magát a megszokott viselkedési formákhoz (villával fésülködés). Ezután mindketten bemutattak egy újfajta cselekvést, amiről a gyerekeknek nem volt előzetes tudása és amit a két modell különbözőképpen hajtott végre. A végén a gyerekeknek lehetőségük volt rá, hogy ők maguk is végrehajtsák a cselekvést. Az eredmények azt mutatják, hogy a gyerekek döntő többsége inkább azt a megoldást fogadja el, amit a kulturálisan azonos személy mutat be nekik.