Új tanulmány a gyermekek tanulási viselkedéséről

2020.05.05.
Új tanulmány a gyermekek tanulási viselkedéséről

Gratulálunk laborunk vezetőjének, Király Ildikónak, akinek nemrég megjelent egy, a Közép-európai Egyetemen dolgozó kutatókkal közös folyóiratcikke. A kutatás célja az óvodás korú, 4-6 év közötti gyermekek tanulási stratégiáinak feltárása volt. Az angol nyelvű tanulmányt itt olvashatják.

A vizsgálat során a gyermekek egy számukra ismeretlen új játékot próbálhattak ki, amelynek használatát minden esetben egy felnőtt mutatta be számukra, aki vagy az anyanyelvükön szólalt meg vagy egy másik nyelven. A beszélt nyelv vizsgálata azért lehet érdekes, mert több kutatási eredmény is arra mutat, hogy a potenciálisan egy kultúra részét képező információk (például, hogy egy tárgyat hogyan kell használni) esetén a gyermekek inkább a saját nyelvüket beszélő személyek viselkedését utánozzák. E tárgy használatának több formája is lehetséges volt: a dobozban található matricákat egy mozdulattal, gyorsan és hatékonyan is ki lehetett venni, de volt egy több lépésből álló módja is a játéknak. A vizsgálat során a gyermekek mindkét módot láthatták, és minden egyes bemutatást követően volt lehetőségük saját maguknak is kipróbálni az eszközt. Gyermekenként változó volt, hogy mely módot látták először, illetve másodszor a résztvevők, valamint, hogy ezeket ki mutatta be számukra (anyanyelvű személy vagy sem).

Az eredmények azt mutatták, hogy a gyermekek mindkét modell esetén utánozták a hosszabb, több lépésből álló módot. Ugyanakkor 5 és 6 évesek rögtön váltottak az egyszerűbb, hatékonyabb mozdulatra, amint azt valaki bemutatta nekik. A fiatalabbaknál ez a váltás függött attól, ki mutatta be nekik ezt a hatékony módot: ők csak akkor hagytak fel a korábban bemutatott, hosszabb módszerrel, ha a hatékony cselekvéssort egy saját csoportjukba tartozó, az anyanyelvüket beszélő felnőtt mutatta be nekik. Tehát úgy tűnik, hogy az idősebb óvodások már igen hatékonyan választanak tanulási stratégiát, a fiatalabb gyermekek pedig elsősorban a bemutató modell kulturális csoport-hovatartozásának függvényében írják felül azt, amit korábban tanultak.