Forgács Bálint

 

Dr. Forgács Bálint
Tudományos munkatárs

Fő kutatási területem a nyelvtanulás és szociális képességek kapcsolata. Gyakori megfigyelés, hogy a babák előbb értik a nyelvet, mint hogy maguk is beszélnének, de a rendelkezésünkre álló friss eredmények szerint már 14 hónapos korukban olyan agytevékenységet mutatnak, mint a felnőttek, amikor számukra is ismerős tárgyakat nevezünk meg helytelenül. Meglepően kifinomult társas képességeiket játékos helyzetekben vizsgáljuk, ahol azt figyeljük, észre veszik-e, amikor egy másik ember félreérti a beszédet. Kísérleteimben a babák gondolatai által termelt rendkívül gyenge elektromosság mérésével igyekszem nyelvi empátiájukat jobban megérteni.

Nyilvános profilok:

Hivatalos honlap, Researchgate, Google Scholar, ORCID: 0000-0002-2191-5459, OSF, Academia, Linkedin

Elérhetőség:

1064 Budapest, Izabella utca 46. 310

+36 1 461-2600 / 5610

forgacs.balint@ppk.elte.hu

Önéletrajz, Publikációs lista, MTMT adatbázis

 

Kurzusok, témavezetések

 

Oktatott kurzusok:

Introduction to Cognitive Science (CCNM17-101) - angol nyelven

Témavezetések:

Tudatelmélet és nyelvelsajátítás preverbális babáknál (EEG-s vizsgálat, EEG adatelemzés)

Metaforák agyi feldolgozása felnőtteknél (EEG-s vizsgálat, EEG adatelemzés)


Publikációk

2022

Forgács, B. (2022). The pragmatic functions of metaphorical language. A life in cognition: Studies in Cognitive Science in Honor of Csaba Pléh, 41-57.

Forgács, B., Gervain, J., Parise, E., Gergely, Gy., Elek, L.P., Üllei, Zs, Király I (2022). Semantic systems are mentalistically activated for and by social partners. Scientific Reports 12, 4866. https://doi.org/10.1038/s41598-022-08306-w

Forgács, B., Tauzin, T., Gergely, G., & Gervain, J. (2022). The newborn brain is sensitive to the communicative function of language. Scientific Reports, 12(1), 1220.

Forgács, B., & Pléh, C. (2022). The fluffy metaphors of climate science. In Metaphors and Analogies in Sciences and Humanities: Words and Worlds (pp. 447-477). Cham: Springer International Publishing.

Magyari, L., Pléh, C., & Forgács, B. (2022). The Hungarian hubris syndrome. Plos one, 17(8), e0273226.


2021

Forgács, B. (2021). A gravitáció mint szellem. Budapesti Könyvszemle-BUKSZ, 33(1-2), 23-28.

Forgács, B., & Pléh, C. (2021). Metafora hátán lovagol a sátán–avagy miért nem értjük meg a klímaváltozás valódi fenyegetését?. Argumentum, 17, 581-603.


2020

Forgács, B. (2020). An Electrophysiological Abstractness Effect for Metaphorical Meaning Making. eNeuro 7(5). https://doi.org/10.1523/ENEURO.0052-20.2020

Forgács, B. (2020). Book Review (In Hungarian): Csaba Pléh, Judit Mészáros, Valéria Csépe (Eds.): Writing Methods of History of Psychology and Hungarian History of Psychology. Akadémiai Kiadó, Budapest, 2019 (In Hungarian). Hungarian Science, 181(3), 421-424.

Forgács, B., Gervain, J., Parise, E., Csibra, G., Gergely, G., Baross, J., & Kiraly, I. (2020). Electrophysiological Investigation of Infants’ Understanding of Understanding. Developmental Cognitive Neuroscience,100783, ISSN 1878-9293. https://doi.org/10.1016/j.dcn.2020.100783


2019

Forgács, B., Parise, E., Csibra, G., Gergely, G., Jacquey, L., & Gervain, J. (2019). Fourteen‐month‐old infants track the language comprehension of communicative partners. Developmental science, 22(2), e12751. https://doi.org/10.1111/desc.12751

Forgács, B. & Pléh, Cs. (2019). What Are You Thinking About Where? Syntactic Ambiguity between Abstract Arguments and Concrete Adjuncts in Hungarian, Modulated by Concreteness. Psychology in Russia: State of the Art, Volume 12, Issue 1.


2017

Pléh, Cs., Forgács, B., & Fekete, I. (2017). The Effects of Gender Stereotypes in Hungarian University Students: Results of an Empirical Pilot-study (In Hungarian). In: M. Kovács (Ed.), Társadalmi nemek (pp. 103-115). Budapest: ELTE Eötvös Kiadó.


2016

Forgács, B. (2016). Book Review: Réka Szabó: Metaforák és szimbólumok. Oriold és Társai, Budapest, 2015 (In Hungarian). Magyar Tudomány, 177(5), 636-639.


2015

Forgács, B., Bardolph, M., Amsel, B. D., DeLong, K. A., & Kutas, M. (2015). Metaphors are physical and abstract: ERPs to metaphorically modified nouns resemble ERPs to abstract language. Frontiers in Human Neuroscience, 9(28).
https://doi.org/10.3389/fnhum.2015.00028

Forgács, B. (2015). A kognitív tudomány metaforái és az agy. Magyar Pszichológiai Szemle, 70(2), 395-404. (Hungarian)

Forgács, B. (2015). Book Review: Csaba Pléh, Ágnes Lukács (eds.): Pszicholingvisztika 1-2. Akadémiai Kiadó, Budapest, 2014 (In Hungarian). Magyar Tudomány, 176(6), 763-765.


2014

Forgács, B. (2014) Figures of language in cognitive science in the light of figurative language processing in the brain. PhD DIssertation.

Forgács, B.(2014). Figures of language in cognitive science in the light of figurative language processing in the brain. PhD thesis.

Forgács, B., Lukács, Á., Pléh, Cs. (2014). Lateralized processing of novel metaphors: Disentangling figurativeness and novelty. Neuropsychologia, 56, 101–109. https://doi.org/10.1016/j.neuropsychologia.2014.01.003


2013

Forgács, B. (2013). The right hemisphere of cognitive science. In: Cs. Pléh, L. Gurova, and L. Ropolyi (Eds.), New Perspectives on the History of Cognitive Science (pp. 129-141). Budapest: Akadémiai Kiadó.

Forgács, B. (2013). Agy és megismerés a figuratív nyelv megértésében. (Hungarian)


2012

Forgács, B., Bohrn, I., Baudewig, J., Hofmann, M.J., Pléh, Cs., Jacobs, A.M. (2012). Neural correlates of combinatorial semantic processing of literal and figurative noun noun compound words. Neuroimage, 63(3), 1432-1442. https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2012.07.029


2010

Forgács, B. (2010). Book Review: Jerry A. Fodor: LOT 2: The Language of Thought Revisited, Oxford University Press US, 2008 (In Hungarian). Hungarian Psychological Review, 65(3), 555-563. DOI: 10.1556/MPSzle.65.2010.3.5


2009

Forgács, B. (2009). Verbal metacommunication–Why a metaphorical mapping can be relevant?. Magyar Pszichológiai Szemle, 64(3), 593-605. (Hungarian)

Forgács, B. (2009). Book Review: Tamás Demeter: Mentális fikcionalizmus. Gondolat Kiadó, Budapest, 2008 (In Hungarian). Hungarian Psychological Review, 64(4), 753–763. DOI: 10.1556/MPSzle.64.2009.4.7