Marno Hanna

 

Dr. Marno Hanna
Kutató, Adjunktus

Vizsgálataim elsősorban arra a kérdésre irányulnak, hogy a kisgyermekek tanulási folyamataiban milyen szerepet játszanak az őket körülvevő társak, hogyan befolyásolja kognitív fejlődésüket az a mód, ahogyan környezetük információt közvetít feléjük. Ezen belül számos kérdésre keresünk választ. Például: hogyan sajátítanak el kisgyermekek szabályszerűségeket mások viselkedésének megfigyelése, illetve direkt tanítás során? Befolyásolja-e a szabályokról kialakított reprezentációik minőségét az a hiedelem, hogy a későbbiekben mire kell majd használniuk ezeket a szabályokat? A nyelvelsajátítás során milyen jelekre támaszkodnak annak érdekében, hogy az addig számukra ismeretlen szavak jelentését azonosítsák? A szociális tanulás különböző aspektusait fejlődéspszichológiai kutatások mellett más fajok bevonásával is vizsgáljuk, hogy így kaphassunk teljesebb képet a társas információátadás eredetéről és fejlődéséről.

Elérhetőség:

(36-1) 461-4500 / 5649

marno.hanna@ppk.elte.hu

Önéletrajz

MTMT adatbázis

 

Oktatott kurzusok

 

Cognitive Psychology 1. (PSYB17-111), Cognitive Psychology 1. (PSYB19-111)

Kognitív pszichológia 1. (PSZB17-111)

Cognitive Psychology 1. (CCNM17-209)

Human memory (PSZM21-KG-103), Human Memory across the Lifespan; Development, Learning and Forgetting (PSZM21-104:13)

 


Publikációk

2021

Marno, H., Danyi, R., Vékony, T., Janacsek, K., Németh, D. (2021) Prompting teaching modulates children's encoding of novel information by facilitating higher-level structure learning and hindering lower-level statistical learning. Cognition. https://doi.org/10.1016/j.cognition.2021.104784

Marno, H.,  (2021) Is two-year-old children’s referential disambiguation of a novel word primarily aimed at identifying the word meaning or at understanding their communicative partner? Developmental Psychology, 57(7), 1058–1066. https://doi.org/10.1037/dev0001204


2020

Marno, H., Völter, C., Tinklenberg, B., Sperber, D., Call, J. (2020). Learning from Communication Versus Observation: Great Apes Ignore Their Observation When It Contradicts Communicatively Transmitted Information. ISCIENCE-D-20-00805. Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=3616762 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3616762


2016

Marno, H., Guellai, B., Vidal Dos Santos, Julia Franzoi, Nespor, M., Mehler, J. (2016). Infants’ selectively pay attention to the information they receive from a native speaker of their language. Frontiers in psychology Special Issue. 10.3389/fpsyg.2016.01150

Marno, H., Davelaar, E. J., & Csibra, G. (2016). An object memory bias induced by communicative reference. Acta psychologica, 163, 88-96. 10.1016/j.actpsy.2015.11.005


2015
Marno, H., Farroni, T., Dos Santos, Y. V., Ekramnia, M., Nespor, M., & Mehler, J. (2015). Can you see what I am talking about? Human speech triggers referential expectation in four-month-old infants. Scientific reports, 5. 10.1038/srep13594

Marno, H., Langus, A., Omidbeigi, M., Asaadi, S., Seyed-Allaei, S., & Nespor, M. (2015). A new perspective on word order preferences: the availability of a lexicon triggers the use of SVO word order. Frontiers in psychology, 6. 10.3389/fpsyg.2015.01183

Marno, H., Csibra G. (2015). Toddlers Favor Communicatively Presented Information over Statistical Reliability in Learning about Artifacts. PloS One, 10(3), e0122129. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0122129 


2014

Marno, H., Farroni, T., Mehler, J. (2014) Human speech triggers referential expectation in four-month-old infants. TSPC2014. Proceedings of the Trieste Symposium on Perception and Cognition, November 27-28. 

Marno, H., Csibra, G., Davelaar, E. (2014): Non-Verbal Communicative Signals Modulate Attention to Object Properties. APA PeePs (Particularly Exciting Experiments in Psychology).


- 2013

Marno, H., Csibra, G., Davelaar, E. (2013): Non-Verbal Communicative Signals Modulate Attention to Object Properties. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance. 40(2), 752. http://dx.doi.org/10.1037/a0035113

Marno, H. (2006). Szándékos és nem szándékos felidézés – avagy nem tudatos szándék? (in Hungarian). Periodicals of Implicit Cognition, 6. (Voluntary and unvoluntary retrieval processes - is there an unconscious control?)

Marno, H. (2006). Pszichoanalizis es intuicio. (in Hungarian) Periodicals of Implicit Cognition, 1. (Psychoanalysis and Intuition)

Marno, H. (2005) A mindennapi értelem. Roger C. Schank: Dinamikus emlékezet. (Recension). Pszichológia. (szerk. Ehmann Bea), 2005/4, Az MTA Pszichológiai Kutatóintézetének folyóirata (Common Sense. Roger C. Schank: Dynamic Memory Revisited, Book review)

Papp, O., Marno, H., Kónya, A. (2004). A narratív szelf emlékezeti tükörben – A reminiszcencia-hatás elméletének kiterjesztése a narratív koherencia irányába. Pszichológiai Szemle Könyvtár. (szerk. Erős Ferenc), 2004/5 (The Narrative Self in the Reflection of the Memory – The Reminiscence Theory and the Narrative Coherence)