A gyermekek hogyan követik, hogy mások milyen szabályokat ismernek?

2022.06.01.
A gyermekek hogyan követik, hogy mások milyen szabályokat ismernek?

Gratulálunk kollégáinknak, Andrási Krisztinek, Schvajda Rékának és Király Ildikónak, akiknek nemrég jelent meg egy folyóiratcikke!

Három éves óvodásoknak szóló kutatásukban arra keresték a választ, hogy a gyermekek tudják-e követni, egy másik személy egy játék keretében milyen szabályokat ismerhet. A kulturális közösségekben használt tárgyak, eszközök általában konkrét funkcióval rendelkeznek. A gyermekek játékában emellett az is megjelenik, hogy ismerős tárgyakat új funkcióval ruháznak fel, például amikor úgy tesznek, mintha egy banán egy telefon lenne. Jelen kutatás kérdése az volt, vajon a gyermekek értik-e, hogy ezeket a kitalált funkciókat csak azok ismerhetik, akik a játék résztvevői voltak. Az eredmények alátámasztották ezt a feltételezést: a gyermekek észben tartották, hogy ki vett részt a játékban, és egy kitalált szabályt, például, hogy a ceruza egy gyufa és gyertyát lehet gyújtani vele, csak a játék résztvevőire általánosították.

Ezúton is szeretnénk megköszönni a kutatásban részt vevő gyerekeknek és szüleiknek a segítséget, hogy ez a tanulmány megjelenhessen!

A kutatás összefoglalója részletesebben itt olvasható.