A rassz és a közös tudás relatív súly a kategorizációban

Oláh Kata | 2017.07.28.
A rassz és a közös tudás relatív súly a kategorizációban
Ebben a vizsgálatban azt szerettük volna megnézni, hogy a gyerekek mely jelzés alapján kategorizálnak inkább: a bőrszín vagy a viselkedés konvencionalitása alapján? Egy korábbi leírásban ismertetett nézési idős módszert annyiban változtattuk meg, hogy az első szakaszban két személlyel ismerkedhettek meg a gyerekek: egy távol-keleti és egy fehér nővel. A csavar a vizsgálatban az volt, hogy míg a távol-keleti szereplő a viselkedésben mindig megfelelt a magyar szokásoknak, addig a fehér szereplő minden esetben megsértette azokat.  A kérdésünk tehát az volt, hogy melyik jelzés alapján következtetnek a gyerekek a szereplők által beszélt nyelvre (és ezáltal a csoporthovatartozásra): a kinézet vagy a viselkedés alapján?