Gondoljuk csak át, mi is történt múltkor! – 2 éves gyerekek emlékezeti fejlődése

Peres Krisztina | 2019.12.02.
Gondoljuk csak át, mi is történt múltkor! – 2 éves gyerekek emlékezeti fejlődése

Kutatásunkban azt vizsgáltuk, hogy két éves gyerekek mire emlékeznek egy-egy eseményből. Csak azt jegyzik meg, ami a céljaik elérése szempontjából fontos volt vagy olyan részleteket is, aminek az adott helyzetben nem igazán volt jelentősége? Vizsgálatunkból kiderült, hogy a két éves gyerekek még nem eseményekre emlékeznek, hanem sokkal inkább célirányos cselekvésekre, forgatókönyvekre („hogyan kell megcsinálni” ahelyett hogy „mi történt”).

A kérdésünk megválaszolására egy két alkalomból álló tesztet találtunk ki, az alkalmak közt egy hét telt el. Első alkalommal a kutatásvezető megmutatta a gyerekeknek hogyan lehet két részből álló játékokat összerakni (egy dudát, egy propellert és egy golyót). A bemutatóban volt egy felesleges lépés is: a kéztávolságra levő második részt a kutató egy fakanál segítségével húzta magához ahelyett, hogy egyszerűen megfogta volna. A bemutató után arra biztatta a kutató gyerekeket, hogy ők is játszanak a játékokkal. A gyerekek 67%-a egyáltalán nem használta a játékok eléréséhez a fakanalat, 22%-a pedig csak egy-egy játéknál. A gyerekek nagy része tehát ügyesen felismerte, hogy az eszközre semmi szükség és nem is használták azt. Egy hét múlva változott a helyzet, most már olyan távolra kerültek a játékok, hogy csak a fakanállal lehetett elérni őket. Mivel a kutató a második alkalommal már nem mutatta meg a fakanál használatát, a gyerekek egyedül úgy tudták megoldani a feladatot, ha visszaemlékeztek a korábbi alkalomra. Ez nagyjából a gyerekek felének (56%) sikerült, viszont a többiek úgy tűnik elfelejtették, hogy az eszközt a saját javukra tudnák fordítani. Mindebből arra következtetünk, hogy a gyerekek ebben a korban még nem eseményekre emlékeznek, hanem sokkal inkább célirányos cselekvésekre, forgatókönyvekre („hogyan kell megcsinálni” ahelyett hogy „mi történt”).

A kutatást 3-4 év közötti gyermekekkel is elvégeztük. Itt azt az eredményt kaptuk, hogy ebben az életkorban a gyerekek első alkalommal, mikor felesleges az eszköz, nem utánozzák a kísérletvezetőt, helyette az esetek 93%-ban a kezükkel nyúlnak a játékért. Ugyanakkor a második alkalommal az esetek 85%-ban képesek voltak felidézni, hogy az eszköz a hasznukra is lehet. Mindez azt jelenti, hogy 3-4 év között a gyerekek emlékezete már jóval rugalmasabb, és olyan részletet is elő tudnak hívni, aminek korábban nem volt jelentősége.