Új cikk a gyermekek emlékezeti fejlődéséről

2020.12.14.
Új cikk a gyermekek emlékezeti fejlődéséről

Gratulálunk kollégáinknak, Liszkai-Peres Krisztinek és Király Ildikónak, akiknek új folyóirat cikke jelent meg nemrég a két éves gyermekek emlékezeti fejlődéséről! :)

A korai emlékezet rugalmasságát vizsgáló kutatás két alkalomból állt. A helyzetek során a gyermekek először megfigyelték, ahogy a kutatásvezető összerak különböző színes játékokat egy faeszköz segítségével, majd ők is kipróbálhatták annak összerakását.

A gyermekek egy része azt látta, hogy a játék egyik felének az eléréséhez az eszköz használata mindenképpen szükséges, mivel az relative messze, kartávolságon kívül volt. A gyermekek másik csoportja azonban olyan helyzetben figyelte  meg az eszközhasználatot, amikor az a játék eléréséhez szükségtelen volt, mivel az nagyon közel volt a felnőtthöz. A bemutatót követően a gyermekek ugyanilyen a helyzetekben maguk is összerakhatták a játékokat. A gyermekek egy hét elteltével újra meglátogatták a labort, ahol ismét összepárosíthatták a játékokat, ám ekkor új helyzettel találkoztak: akik korábban azt látták, hogy a felnőtt úgy használta a tárgyat, hogy erre valójában nem is volt szükség, most olyan helyzettel találták szembe magukat, ahol a játék két fele igen távol volt egymástól. A másik csoportban pedig, ahol korábban szükség volt az eszközre a játék eléréséhez, ott a játék mindkét fele közel került a gyermekhez. A kérdés az volt, vajon a gyerekek figyelembe veszik-e az eszköz használatánál annak szükségességét, illetve a korábbi tapasztalataikat felül tudják-e írni egy új helyzetben.

A két évesek választásai több szempontból is rugalmasnak bizonyultak: Mikor közvetlenül a bemutató után kipróbálhatták a játékot, a gyermekek többsége csak akkor használta erre a faeszközt, ha a játék két részének távolsága ezt indokolttá tette. Egy héttel később ezt kevésbé rugalmasan tették, mint rögtön a bemutató után. Az utóvizsgálatok szerint ez akkor sem lett sokkal rugalmasabb, amikor az új helyzet rögtön a bemutató után következett. Ezek az eredmények arról árulkodnak, hogy a két évesek már képesek a helyzethez is igazítani, hogy mit utánoznak és mit nem, ugyanakkor még nem ilyen rugalmasak akkor, amikor egy korábbi tapasztalatukat kell felülírniuk.

Az angol nyelvű cikket ide kattintva érhetik el, míg egy korábbi összefoglalónkat itt olvashatják.