Dr. Oláh Kata
Kutató, Adjunktus
A kutatásaim során azt a kérdést vizsgálom, hogy a kisgyermekek hogyan dolgozzák fel a szociális környezetükkel kapcsolatos információkat, illetve hogyan segíti a fejlődésüket mind a közvetlen, mind a tágabb társas közeg. Ezen belül is kutatásaink elsősorban a következő kérdések megválaszolására irányulnak: mikortól értik meg azt a gyerekek, hogy az emberi társadalmak csoportokba szerveződnek, és az egyes csoportokban a tagok viselkedését eltérő normák irányíthatják? Hogyan sajátítanak el a gyerekek információt másoktól, és a tanulási folyamatokat mennyiben befolyásolják a tanító személy különböző tulajdonságai? Hogyan értik meg a gyerekek, hogy mások fejében a sajátjukétól eltérő információk, vélekedések lehetnek, és a másik viselkedését ennek tükrében kell értelmezni?
Elérhetőség:
(36-1) 461-2600/5610
olah.katalin@ppk.elte.hu
Oktatott kurzusok, témavezetés
Oktatott kurzusok:
Kognitív Pszichológia 2. (PSZB17-112)
Kutatási terepgyakorlat az általános pszichológia területén (PSZB17-114)
Kutatási terepgyakorlat a fejlődéspszichológia területén (PSZB17-222)
Szociális kogníció és tudat (PSZM17-KF-105)
Introduction to Cognitive Psychology for Linguists (Bécsi Egyetem)
Témavezetések:
Terepgyakorlat, illetve szakdolgozati munka keretében a szociális megismerés különböző területeit érintő kutatásokba lehet bekapcsolódni. Elsősorban a következő témákkal foglalkozunk mind gyerekek, mind felnőttek esetében: társadalmi kategorizáció, társas tanulás, tudatelmélet, illetve ezek kapcsolata. Alapvetően viselkedéses vizsgálatokba lehet bekapcsolódni (gyerekeknél pl. utánzás, egyszerű választási helyzetek, nézési idő elemzése; felnőtteknél reakcióidő-mérés, emlékezeti feladatok).
Publikációk
Előkészületben:
Andrási, K., Oláh, K., Zsoldos, R. A., & Király, I. Preschoolers retain more details from event sequences one week following an in-group demonstration. Preprint: https://psyarxiv.com/mrf5z/
Elek, L., Király I., Szűcs R., Oláh K., & Elekes F. Linguistic but not minimal group membership modulates spontaneous level-2 perspective interference in 8-year-old children. OSF https://osf.io/7qtjs/
Oláh K., Elekes F., Király I.: Creating a shared representational space. PsycArXiv: 10.31234/osf.io/g2z74
2023
Király, I., Oláh, K., & Kovács, Á. M. (2023). Can 18-Month-Olds Revise Attributed Beliefs?. Open Mind, 1-11.
2022
Bródy, G., Oláh, K., Király, I., Biró S (2022). Individuation of Agents Based on their Psychological Properties in 10-month-old Infants. Infancy, https://doi.org/10.1111/infa.12472
Oláh, K., Király, I. (2022). Representing Social Categories Based on Shared Cultural Knowledge in Adults. Quarterly Journal of Experimental Psychology
Oláh, K., & Király, I. (2022). Can group representations based on relational cues warrant the rich inferences typically drawn from group membership?. Behavioral and Brain Sciences, 45.
2021
Kiss, O., Oláh, K., Fehér, L. J., & Topál, J. (2021). Social categorization based on permanent versus transient visual traits in neurotypical children and children with autism spectrum disorder. Scientific reports, 11(1), 1-12.
Petõ, R., Oláh, K., & Király, I. (2021). Two-Year-Old Children Expect Native, but Not Foreign Speakers to Use the Same Tool for the Same Purpose. Frontiers in Psychology, 12.
2020
Király, I., & Oláh, K. (2020). Action selection in imitation: why do we still need the teleological stance? Commentary on ‘The teleological stance: Past, present, and future’by Juvrud and Gredeback. Developmental Science, e12972-e12972.
Pető, R., Elekes, F., Oláh, K. & Király, I. (2020). Apró lépésekkel egy empatikus multikulturális világ felé a szociális kategorizáció társas tanulásban játszott kiemelkedő szerepe révén. Psychiatria Hungarica
2019
Oláh, K., & Király, I. (2019). Young Children Selectively Imitate Models Conforming to Social Norms. Frontiers in psychology, 10.
Gergely, A., Petró, E., Oláh, K., & Topál, J. (2019). Auditory–Visual Matching of Conspecifics and Non-Conspecifics by Dogs and Human Infants. Animals, 9(1), 17.
2018
Galambos, Á., Turcsán, B., Oláh, K., Elekes, F., Gergely, A., Király, I., & Topal, J. (2018). Visual fixation patterns during viewing of half-face stimuli in adults: an eye-tracking study. Frontiers in Psychology, 9, 2478.
Király, I., Oláh, K., Csibra, G., Kovács, Á. M. (2018). Retrospective attribution of false beliefs in 3-year-old children, Proceedings of the National Academy of Sciences. 115 (45), 11477–11482.
Király, I. & Oláh, K. (2018). Rational Imitation. In: Vonk, J. & Shackelford, T. (eds.) Encyclopedia of Animal Cognition and Behavior. Springer.
Pető, R., Elekes, F., Oláh, K., & Király, I. (2018). Learning how to use a tool: Mutually exclusive tool–function mappings are selectively acquired from linguistic in-group models. Journal of experimental child psychology, 171, 99-112.
2017
Oláh, K., Topál, J., Kovács, K., Kis, A., Koller, D., Park, S. Y., & Virányi, Z. (2017). Gaze- following and reaction to an aversive social interaction have corresponding associations with variation in the OXTR gene in dogs but not in human infants. Frontiers in psychology, 8.
2016
Broesch, T., Rochat, P., Olah, K., Broesch, J., & Henrich, J. (2016). Similarities and Differences in Maternal Responsiveness in Three Societies: Evidence From Fiji, Kenya, and the United States. Child development, 87(3), 700-711.
Oláh, K., Elekes, F., Pető, R., Peres, K., & Király, I. (2016). 3-Year-Old Children Selectively Generalize Object Functions Following a Demonstration from a Linguistic In-group Member: Evidence from the Phenomenon of Scale Error. Frontiers In Psychology, 7.
Oláh, K., Elekes, F., Turcsán, B., Kis, O., & Topál, J. (2016). Social Pre-treatment Modulates Attention Allocation to Transient and Stable Object Properties. Frontiers in psychology, 7.
2015
Oláh, K., Kupán, K., Csík, A., Király, I., & Topál, J. (2015). Feature or location? Infants and adults adopt different strategies to search for a hidden toy in an ambiguous task. Infant Behavior And Development, 41, 73-79.
Kushnick, G., Hanowell, B., Kim, J. H., Langstieh, B., Magnano, V., & Oláh, K. (2015). Experimental evidence for convergent evolution of maternal care heuristics in industrialized and small-scale populations. Royal Society open science, 2(6), 140518.
2014
Oláh, K., Elekes, F., Brody, G., Király, I. (2014). Social Category Formation Is Induced by Cues of Sharing Knowledge in Young Children. PLoS ONE, 9(7).
Sümegi, Z., Oláh, K., & Topál, J. (2014). Emotional contagion in dogs as measured by change in cognitive task performance. Applied Animal Behaviour Science, 160, 106-115.
Topál, J., Kis, A. & Oláh, K. (2014) Dogs’ Sensitivity to Human Ostensive Cues: A Unique Adaptation? In: Kaminski, J. & Marshall-Pescini, S. (eds). The Social Dog.
2012
Oláh, K., Elekes, F., Bródy, G. & Király, I. (2012). Social categorization in early childhood: the significance of shared knowledge. In: Mosaics on Memory Development and Cultural Learning, Department of Cognitive Psychology, ELTE, Budapest